जानिये बवासीर (Piles) होने के कारण, लक्षण और रामबाण घरेलु नुस्खें

बवासीर या Piles एक ऐसी बीमारी है जिसमें एनस के अंदर और बाहरी हिस्से की शिराओं में सूजन आ जाती है। इसकी वजह से गुदा के अंदरूनी हिस्से में या बाहर के हिस्से में कुछ मस्से जैसे बन जाते हैं, जिनमें से कई बार खून निकलता है और दर्द भी होता है। कभी-कभी जोर लगाने पर ये मस्से बाहर की ओर आ जाते है। अगर परिवार में किसी को ऐसी समस्या रही है तो आगे की जेनरेशन में इसके पाए जाने की आशंका बनी रहती है।

 

बवासीर (Piles) की चार स्टेज :-

ग्रे: यह शुरुआती स्टेज होती है। इसमें कोई खास लक्षण दिखाई नहीं देते। कई बार मरीज को पता भी नहीं चलता कि उसे पाइल्स हैं। मरीज को कोई खास दर्द महसूस नहीं होता। बस हल्की सी खारिश महसूस होती है और जोर लगाने पर कई बार हल्का खून आ जाता है। इसमें पाइल्स अंदर ही होते हैं।

ग्रेड 2 : दूसरी स्टेज में मल त्याग के वक्त मस्से बाहर की ओर आने लगते हैं, लेकिन हाथ से भीतर करने पर वे अंदर चले जाते हैं। पहली स्टेज की तुलना में इसमें थोड़ा ज्यादा दर्द महसूस होता है और जोर लगाने पर खून भी आने लगता है।

ग्रेड 3 : यह स्थिति थोड़ी गंभीर हो जाती है क्योंकि इसमें मस्से बाहर की ओर ही रहते हैं। हाथ से भी इन्हें अंदर नहीं किया जा सकता है। इस स्थिति में मरीज को तेज दर्द महसूस होता है और मल त्याग के साथ खून भी ज्यादा आता है।

ग्रेड 4 : ग्रेड 3 की बिगड़ी हुई स्थिति होती है। इसमें मस्से बाहर की ओर लटके रहते हैं। जबर्दस्त दर्द और खून आने की शिकायत मरीज को होती है। इंफेक्शन के चांस बने रहते हैं।

बवासीर (Piles) होने के कारण :–

कब्ज पाइल्स की सबसे बड़ी वजह होती है। कब्ज होने की वजह से कई बार मल त्याग करते समय जोर लगाना पड़ता है और इसकी वजह से पाइल्स की शिकायत हो जाती है। ऐसे लोग जिनका काम बहुत ज्यादा देर तक खड़े रहने का होता है, उन्हें पाइल्स की समस्या हो सकती है। गुदा मैथुन करने से भी पाइल्स की समस्या हो सकती है।  मोटापा इसकी एक और अहम वजह है। कई बार प्रेग्नेंसी के दौरान भी पाइल्स की समस्या हो सकती है। नॉर्मल डिलिवरी के बाद भी पाइल्स की समस्या हो सकती है।

Image result for बवासीर (Piles) होने के कारण :–

बवासीर (Piles) के लक्षण :-

मल त्याग करते वक्त तेज चमकदार रक्त का आना या म्यूकस का आना। एनस के आसपास सूजन या गांठ सी महसूस होना। एनस के आसपास खुजली का होना। मल त्याग करने के बाद भी ऐसा लगते रहना जैसे पेट साफ न हुआ हो। पाइल्स के मस्सों में सिर्फ खून आता है, दर्द नहीं होता। अगर दर्द है तो इसकी वजह है इंफेक्शन।

Image result for बवासीर (Piles) के लक्षण

खुनी बवासीर (Piles) का रामबाण इलाज :-

पुरानी बवासीर का इलाज बहुत कठिन होता लेकिन नारियल कि जटाओं के प्रयोग से दोनों ही तरह की बवासीर का इलाज संभव है। बादी या खुनी बवासीर जो भी हो, दोनों में ही नारियल की जटाओं का भस्म बहुत कारगर उपाय है। ताज़े मट्ठे में एक नारियल की जटाओं को जलाकर राख या भस्म बना लें और इस ताज़े मट्ठे में मिलाकर सुबह खाली पेस्ट 3 दिन नियमित रूप से पियें. यह बवासीर का शर्तिया इलाज है।

अंजीर से बवासीर (Piles) का इलाज :-

अंजीर शरीर के लिए बहुत फायदेमंद मेवों में से एक है, अगर आपको बवासीर के साथ मस्सों की भी शिकायत हो तो रात में 3 अंजीर पानी में भिगों दें और सुबह खली पेस्ट इसका सेवन कर पानी को भी पी लें. इसके आधे घंटे कुछ ना खाएं। रोजाना किया गया यह प्रयोग बवासीर के मस्से में भी लाभ पहुंचाता है।

Image result for अंजीर से बवासीर (Piles) का इलाज :-

जीरे से बवासीर (Piles) का इलाज :-

अगर आपको बवासीर के मस्से हैं और इसकी वजह से बेचैनी महसूस होती है तो जीरे के दानों को पानी के साथ पीसकर लेप बना लें और इसे मस्सों वाली जगह पर लगायें। इससे जलन और पीड़ा शांत होती है। अगर आपको खुनी बवासीर का इलाज घर पर करना है जो जीरे को भुनकर मिश्री के साथ पीस लें और इसे दिन में 2 से 3 बार फांकें.

ठंडी सेंक से बवासीर (Piles) का इलाज :-

ठंडी सेंक सिकुड़न में सहायता करती है। यह दर्द को कम करती है और खुजली से तुरंत आराम दिलाती है। ठंडी सेंक की मदद से सूजन काफी कम हो जाती है और इसके फलस्वरूप आपके लिए मलत्याग करना काफी आसान हो जाता है। अतः एक साफ़ कपड़े में बर्फ का टुकड़ा बांधें तथा इसका प्रयोग अपने बवासीर के ऊपर करें। इसका प्रयोग दिन में कई बार करें। इससे रक्त की धमनियां सिकुड़ जाती हैं, जिसके फलस्वरूप बवासीर से छुटकारा मिलता है।

एलोवेरा से बवासीर (Piles) का इलाज :-

एलोवेरा में काफी जलनरोधी गुण होते हैं, जिसकी वजह से यह बवासीर की समस्या से छुटकारा दिलाने का काफी बेहतरीन तरीका साबित होता है। यह काफी आसान तरीकों से बवासीर के लक्षणों से आपको निजात दिलाता है। एलो वेरा की एक पत्ती लें तथा इसके सारे काँटों को तोड़कर फेंक दें। इसके बाद इसे फ्रिज में रख दें। इसके बाद ठंडी सेंक का दोगुना प्रभाव प्राप्त करने के लिए इसका प्रयोग प्रभावित भाग पर करें। एलो वेरा जलन और सूजन को कम करने में आपकी मदद करता है। आप सूजी हुई धमनियों को ठीक करने के लिए एलो वेरा की पत्तियों से निकाले गए जेल का प्रयोग कर सकते हैं।

Image result for एलोवेरा से बवासीर (Piles) का इलाज :-

नींबू का रस से बवासीर (Piles) का इलाज :-

नींबू का रस एंटीऑक्सीडेंटस से युक्त होता है और बवासीर की समस्या से निपटने में आपकी काफी मदद करता है। इसका प्रयोग सीधे सूजन वाली प्रभावित जगह पर किया जा सकता है। आप नींबू के रस में अदरक और थोड़े से स्वाद के लिए शहद का मिश्रण करके इसका सेवन भी कर सकते हैं और इस फल के दर्द और जलन को कम करने के गुणों से अच्छी तरह वाकिफ हो सकते हैं।

फाइबर भोजन से बवासीर (Piles) का इलाज :-

खाना आसानी से हज़म करने और मलाशय का स्वास्थ्य बनाए रखने के लिए फाइबर युक्त भोजन काफी फायदेमंद होता है। फाइबर के पोषक तत्व मल को नर्म करने में मदद करते हैं और आँतों की सारी प्रणाली को साफ़ सुथरा रखने में सहायता करते हैं। फाइबर युक्त भोजन के सेवन से कब्ज़ की समस्या से भी आराम प्राप्त होता है। फाइबर युक्त भोजनों में प्रमुख हैं पटसन के बीज, नाशपाती, सब्जियां और बीन्स। बवासीर का इलाज या पाइल्स का इलाज करने के लिए सबसे पहले हाजमे पर ध्यान देना ज़रूरी है अगर मलत्याग करने में असुविधा होगी तो निश्चित रूप से पाइल्स का उपचार भी कठिन हो जाता है.

सेब का सिरका से बवासीर (Piles) का इलाज :-

सेब का सिरका बवासीर की समस्या को दूर करने में काफी महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है। एक पात्र में थोड़ा सा सेब का सिरका लें और इसमें रुई का कपड़ा डुबोएं। इसे अपने बवासीर वाले भाग पर तुरंत आराम प्राप्त करने के लिए लगाएं। हालांकि सीधे इसे लगाने से आपको कुछ देर तक काफी जलन होगी। इस समय आप इसका प्रयोग करने से परहेज भी कर सकते हैं, पर यह खुजली और दर्द को तुरंत कम कर देता है। यह विधि सिर्फ बाहरी बवासीर के लिए ही है। अंदरूनी बवासीर के लिए एक चम्मच सेब के सिरके में थोड़ा सा पानी मिश्रित करके पियें। इसे दर्द और खून निकलने की समस्या से छुटकारा मिलता है।

Image result for सेब का सिरका

डुबोने की प्रक्रिया से बवासीर (Piles) का इलाज :-

डुबोने की प्रक्रिया से काफी तीव्र आराम प्राप्त होता है। खुद को एक टब गर्म पानी में डुबोकर रखें। पानी में खुद को डुबोये रखने से खुजली और दर्द से काफी छुटकारा प्राप्त होता है। इससे रक्त की धमनियों को सुकून मिलता है। 15 से 20 मिनट तक प्रभावित भागों को गर्म पानी में डुबोकर रखें। आप प्रभावित भाग को गीले तौलिये से भी पोंछ सकते हैं, क्योंकि इससे इसे सूखने में आसानी होती है। बेहतर परिणामों के लिए इस प्रक्रिया को बार बार दोहराएं।

जैतून के तेल से बवासीर (Piles) का इलाज :-

जैतून का तेल एक बेहतरीन उत्पाद है और इससे बवासीर को ठीक करने में मदद मिलती है। जैतून के तेल में जलनरोधी गुण होते हैं। यह प्रभावित भाग को आराम प्रदान करता है और इसे जलन से बचाता है। जैतून का तेल रक्त की धमनियों की लोच में वृद्धि करता है। यह मल की कठोरता को भी काफी कम कर देता है। रोजाना भोजन के साथ थोड़ी सी मात्रा में जैतून के तेल का सेवन करें। इससे मल निकासी की क्रिया काफी अच्छे से होती है। ऐसा होने का मुख्य कारण जैतून के तेल में मौजूद मोनोअनसैचुरेटेड फैटी एसिड्स का होना है।

 जैतून का  तेल

बवासीर (Piles) के उपाय के लिए शरीर में पानी की कमी ना होने दें :-

रोजाना कम से कम 8 गिलास पानी पिएं, क्योंकि इससे शरीर की अशुद्धियों को दूर करने में सहायता मिलती है। पानी आपके मलाशय को स्वस्थ बनाकर रखता है, जिससे ये नर्म और नमीयुक्त रहता है और आपका मल भी इससे नर्म होता है। अपनी अंदरूनी प्रणाली को साफ करने के लिए हमेशा पानी पियें। पानी आपके शरीर में नमी का संचार करता है और आपके मल को नर्म बनाता है। इसी तरह फाइबर युक्त भोजन भी मल नर्म करते हैं और मलत्याग की प्रक्रिया में होने वाले दर्द में काफी कमी करते हैं।

छाछ से बवासीर (Piles) का इलाज :-

छाछ बवासीर के इलाज का एक बेहतरीन विकल्प है। एक चौथाई अजवाइन का पाउडर और 1 ग्राम काला नमक 1 गिलास छाछ में मिश्रित करें। रोजाना दोपहर का खाना खाने के बाद एक गिलास छाछ का सेवन करें। इससे आपको बवासीर की समस्या से काफी आराम मिलेगा। छाछ आपको दर्द से बचाता है और शरीर में नमी का संचार करता है।

प्याज से बवासीर (Piles) का इलाज :-

प्याज बवासीर के इलाज में काफी फायदेमंद साबित होते हैं। एक प्याज को कच्चा, दही या छाछ के साथ मिलाकर खाने से बवासीर की समस्या से काफी राहत मिलती है। प्याज बवासीर का काफी उत्तम इलाज हैं। इसके अलावा आप दोपहर का भोजन कर लेने के आधे घंटे के बाद आधा किलो पपीता भी खा सकते हैं। प्याज , पपीता और मूली बवासीर का रामबाण इलाज सिद्ध होते हैं।

अधिक जानकारी के लिए देखे विडियो :-

अगर आपको पोस्ट अच्छी लगी हो तो जरुर शेयर करें ताकि जरूरतमंद को फायदा हो सके ।

69 Comments on “जानिये बवासीर (Piles) होने के कारण, लक्षण और रामबाण घरेलु नुस्खें”

  1. I’m still learning from you, but I’m trying to achieve my goals. I definitely liked reading all that is written on your website.Keep the information coming. I liked it!

  2. naturally like your web site but you have to take a look at the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to tell the truth on the other hand I will certainly come back again.

  3. I like it! Interesting info over this website. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.| I couldn’t resist commenting. I ‘ve spent 1 hour trying to find such tips. I will also share it with some friends interested in it. I’ve just bookmarked this website. Right now with the task done, I will enjoy some Russia model Cams. Thank you!! Regards from Russia 2018!

  4. Hello, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.I am trying to find things to improve my web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  5. I have not checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I¡¦ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  6. I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it’s rare to see a great blog like this one these days..

  7. What I have seen in terms of laptop or computer memory is the fact that there are technical specs such as SDRAM, DDR and many others, that must fit in with the specs of the mother board. If the pc’s motherboard is rather current while there are no operating-system issues, modernizing the storage space literally usually takes under one hour. It’s one of the easiest pc upgrade processes one can envision. Thanks for sharing your ideas.

  8. Some tips i have observed in terms of computer memory is the fact there are technical specs such as SDRAM, DDR and so on, that must fit in with the specific features of the motherboard. If the computer’s motherboard is rather current and there are no operating system issues, improving the memory space literally normally requires under sixty minutes. It’s one of several easiest computer system upgrade procedures one can think about. Thanks for discussing your ideas.

  9. I have really learned newer and more effective things through your blog. One other thing I would really like to say is that newer pc operating systems are likely to allow far more memory to use, but they also demand more memory simply to work. If one’s computer can’t handle far more memory plus the newest computer software requires that ram increase, it may be the time to buy a new Laptop or computer. Thanks

  10. Thanks for sharing your ideas listed here. The other point is that when a problem occurs with a personal computer motherboard, individuals should not have some risk of repairing it themselves for if it is not done right it can lead to irreparable damage to the whole laptop. It will always be safe just to approach any dealer of a laptop with the repair of its motherboard. They have technicians with an experience in dealing with pc motherboard troubles and can have the right prognosis and conduct repairs.

  11. Thanks for expressing your ideas here. The other thing is that any time a problem develops with a pc motherboard, individuals should not take the risk regarding repairing the item themselves for if it is not done right it can lead to irreparable damage to the whole laptop. In most cases, it is safe just to approach your dealer of a laptop for your repair of the motherboard. They will have technicians who’ve an skills in dealing with laptop computer motherboard problems and can make right prognosis and undertake repairs.

  12. I am only commenting to let you be aware of what a fabulous discovery our girl obtained browsing yuor web blog. She even learned some things, which include how it is like to possess an excellent giving heart to get the mediocre ones smoothly thoroughly grasp specific hard to do topics. You really surpassed our own desires. Many thanks for imparting such warm and helpful, healthy, revealing and as well as fun tips on this topic to Ethel.

  13. Thanks for discussing your ideas listed here. The other element is that if a problem develops with a pc motherboard, persons should not take the risk regarding repairing that themselves for if it is not done properly it can lead to irreparable damage to the full laptop. It will always be safe to approach your dealer of a laptop for that repair of motherboard. They have technicians who have an knowledge in dealing with mobile computer motherboard complications and can carry out the right analysis and accomplish repairs.

  14. I have seen many useful items on your site about personal computers. However, I’ve got the judgment that laptops are still more or less not powerful enough to be a good selection if you often do jobs that require loads of power, for example video editing and enhancing. But for web surfing, statement processing, and many other common computer functions they are perfectly, provided you may not mind your little friend screen size. Thank you sharing your notions.

  15. Hello there friend! Spot on with this write-up, I truly think this website needs much more consideration. I?ll probably be again to read much more, thanks for that info. Again thanks alot for this!

  16. One thing I’d prefer to say is the fact before purchasing more laptop or computer memory, look into the machine into which it could well be installed. If the machine is definitely running Windows XP, for instance, the actual memory limit is 3.25GB. Applying more than this would easily constitute some sort of waste. Be sure that one’s motherboard can handle the actual upgrade amount, as well. Good blog post.

  17. Some tips i have observed in terms of pc memory is the fact that there are specific features such as SDRAM, DDR and many others, that must fit the specs of the mother board. If the computer’s motherboard is rather current while there are no operating-system issues, replacing the memory literally requires under an hour. It’s on the list of easiest personal computer upgrade procedures one can imagine. Thanks for revealing your ideas.

  18. A few things i have observed in terms of computer system memory is that often there are specific features such as SDRAM, DDR and the like, that must fit the specifications of the mother board. If the personal computer’s motherboard is kind of current while there are no operating system issues, changing the memory literally will take under sixty minutes. It’s among the list of easiest laptop or computer upgrade methods one can visualize. Thanks for sharing your ideas.

  19. One thing I would really like to say is before acquiring more pc memory, check out the machine in which it would be installed. If your machine will be running Windows XP, for instance, a memory ceiling is 3.25GB. Using a lot more than this would purely constitute some sort of waste. Make sure one’s motherboard can handle the actual upgrade volume, as well. Thanks for your blog post.

  20. Thanks for enabling me to attain new suggestions about pcs. I also contain the belief that certain of the best ways to maintain your laptop in primary condition is to use a hard plastic-type material case, and also shell, that suits over the top of your computer. Most of these protective gear are model precise since they are made to fit perfectly within the natural outer shell. You can buy them directly from the vendor, or from third party places if they are available for your laptop, however don’t assume all laptop could have a covering on the market. Again, thanks for your points.

  21. A few things i have seen in terms of personal computer memory is always that there are features such as SDRAM, DDR and the like, that must match the specific features of the motherboard. If the personal computer’s motherboard is fairly current while there are no operating-system issues, changing the memory space literally normally takes under 1 hour. It’s one of the easiest laptop or computer upgrade types of procedures one can imagine. Thanks for giving your ideas.

  22. One thing I would really like to say is that before acquiring more computer system memory, look at the machine within which it can be installed. Should the machine will be running Windows XP, for instance, the actual memory threshold is 3.25GB. Using a lot more than this would basically constitute a waste. Make sure one’s mother board can handle this upgrade volume, as well. Thanks for your blog post.

  23. A few things i have seen in terms of personal computer memory is that there are requirements such as SDRAM, DDR and so on, that must match up the features of the motherboard. If the pc’s motherboard is kind of current and there are no main system issues, upgrading the storage space literally usually takes under sixty minutes. It’s one of many easiest pc upgrade processes one can picture. Thanks for discussing your ideas.

  24. I’ve learned some new things as a result of your web site. One other thing I want to say is the fact newer computer system operating systems usually allow extra memory to be played with, but they furthermore demand more memory simply to run. If an individual’s computer can not handle much more memory as well as the newest application requires that storage increase, it could be the time to buy a new Personal computer. Thanks

  25. One thing I’d prefer to say is the fact that before buying more pc memory, consider the machine into which it could well be installed. If the machine will be running Windows XP, for instance, the particular memory threshold is 3.25GB. The installation of in excess of this would simply constitute some sort of waste. Be sure that one’s mother board can handle your upgrade volume, as well. Thanks for your blog post.

  26. Thanks for making me to acquire new ideas about personal computers. I also possess the belief that certain of the best ways to help keep your laptop in leading condition is by using a hard plastic case, or maybe shell, that suits over the top of your computer. These types of protective gear are generally model unique since they are manufactured to fit perfectly in the natural covering. You can buy them directly from owner, or from third party places if they are readily available for your laptop, however don’t assume all laptop will have a cover on the market. Yet again, thanks for your tips.

  27. I intended to post you that little observation just to say thanks a lot over again considering the precious strategies you have contributed on this site. It has been so remarkably generous with you giving unreservedly what exactly a few people might have made available as an electronic book in making some money for their own end, mostly now that you could have tried it in case you considered necessary. These inspiring ideas in addition acted to provide a easy way to recognize that most people have the identical eagerness much like my own to realize somewhat more on the subject of this condition. I’m certain there are numerous more fun sessions ahead for those who look over your blog.

  28. Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he just bought me lunch as I found it for him smile Thus let me rephrase that: Thanks for lunch!

  29. Just want to say your article is as amazing. The clarity in your post is just great and i could assume you’re an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the enjoyable work.

  30. Great blog post. A few things i would like to bring about is that computer memory has to be purchased in case your computer can’t cope with what you do with it. One can set up two RAM memory boards containing 1GB each, as an illustration, but not one of 1GB and one with 2GB. One should make sure the maker’s documentation for the PC to be sure what type of memory is required.

  31. Thanks for your blog post. What I would like to bring about is that personal computer memory must be purchased if the computer can no longer cope with that which you do along with it. One can add two good old ram boards containing 1GB each, as an illustration, but not one of 1GB and one with 2GB. One should make sure the company’s documentation for one’s PC to be certain what type of ram is required.

  32. One thing I’d prefer to say is that often before getting more personal computer memory, look into the machine in which it would be installed. In the event the machine can be running Windows XP, for instance, the actual memory limit is 3.25GB. The installation of above this would purely constitute just a waste. Make sure that one’s motherboard can handle the actual upgrade quantity, as well. Good blog post.

  33. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

  34. Thanks for your blog post. Things i would like to bring about is that laptop memory must be purchased if your computer can’t cope with what you do by using it. One can put in two RAM memory boards containing 1GB each, for example, but not certainly one of 1GB and one with 2GB. One should check the company’s documentation for one’s PC to make certain what type of memory space is essential.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *